Ulotka reklamowa – jak to łatwo powiedzieć…

ulotka reklamowaWydaje się, że ulotka reklamowa to nic wielkiego. Jakieś zdjęcie, trochę treści, duży napis „PROMOCJA” i już. Ale czy na pewno? Jak przygotować ulotkę, która zainteresuje odbiorcę? Co zrobić, aby nie stała się kolejnym składnikiem makulatury zanim jeszcze ktokolwiek na nią spojrzy? Zapraszamy do lektury!

Cel

Najważniejszym elementem w przygotowaniu skutecznej ulotki jest określenie jej celu. Czemu ma służyć? Co chcemy przez nią osiągnąć? Do kogo ma być skierowana? Ulotka reklamowa MUSI skłaniać do konkretnego działania – wykonania telefonu, wysłania maila, przyjścia do sklepu czy restauracji, zakupu sprzętu sportowego czy mieszkania. Pytanie, na jakim działaniu, na jakim efekcie nam zależy. W zależności od udzielonej odpowiedzi, będziemy tworzyć ją nieco inaczej. Niezależnie jednak od tego, co i do kogo będziemy w ulotce komunikować, pamiętajmy o języku korzyści. Odbiorca ma znaleźć na ulotce coś, co będzie mu potrzebne lub, co może mu się przydać – ulotka ma być dla niego, nie dla projektującego ją grafika, dyrektora marketingu czy prezesa firmy 😉

Skupienie uwagi

Zwróćmy też uwagę, że ulotka reklamowa to narzędzie, na ocenę którego przeciętny odbiorca poświęca nie więcej niż 1-3 sek. Ulotki znajdują się w skrzynkach pocztowych, masowo rozdawane są na ulicy, dodawane są do codziennej prasy. Przebić się przez ten gąszcz ze swoim komunikatem to nie lada wyzwanie. Jak to zrobić? Wyróżnij się! (…albo zgiń!) Sposobów jest wiele – niestandardowe formaty, unikalne podłoża, ciekawe grafiki, oryginalne sposoby dystrybucji. Wszystko to, co skłoni odbiorcę do zatrzymania wzroku nieco dłużej. Co się stanie dalej, zależy już od tego, z jaką propozycją spotka się odbiorca. Jeśli na pierwszy rzut oka nie znajdzie niczego, co go zainteresuje, ulotka trafi do kosza.

Treść

Ułatw odbiorcy zapoznanie się ze swoją ofertą! Postaw na jasny komunikat – zwięźle poinformuj, co masz mu do zaoferowania i dlaczego odbiorca powinien skorzystać właśnie z Twojej oferty. Używaj przy tym prostych słów i krótkich zdań. Zwróć też uwagę na nagłówki i śródtytuły – powinny być konkretne, atrakcyjne i możliwie perswazyjne. Pamiętaj też o dobrze widocznych danych kontaktowych. No i oczywiście, zanim wyślesz plik do druku, upewnij się, czy w tekście nie ma błędów i literówek!

Zdjęcia i grafiki

Zadbaj o to, aby zdjęcia, które wykorzystasz były dobrej jakości i były spójne z tym, co chcesz przekazać. Nie ma złotej zasady, czy ma to być jedno zdjęcie, dwa czy pięć. Wszystko zależy od Twojej koncepcji, formatu ulotki, ilości stron, formy przekazu, itp. Ważne, aby grafika nie przytłoczyła treści!

Druk

Zanim złożysz zapytanie o wydruk, zastanów się nad tym, ilu ulotek potrzebujesz. Jeśli mówimy o niewielkich ilościach, tj. do 100-150 szt., sugerujemy druk cyfrowy (polecamy cyfrowy offset HP Indigo), jeśli o dużych nakładach (od 200-250 szt.) – druk offsetowy (wielkonakładowy). Warto też poświęcić chwilę na wybór rodzaju i gramatury podłoża, na którym będą drukowane ulotki, oraz dostępne formy uszlachetnień – foliowanie, lakierowanie, tłoczenie, itp. Ilość możliwych rozwiązań jest ogromna. Przed zamówieniem druku, szczególnie jeśli zależy Ci na wysokiej jakości Twoich materiałów, poproś drukarnię o próbnik podłoży i przykłady dotychczasowych realizacji.

Pomiar efektywności

Niektórzy twierdzą, że nie da się zmierzyć skuteczności ulotek reklamowych. Naszym zdaniem jest to jak najbardziej możliwe, ale wymaga kilku dodatkowych zabiegów. Jednym z nich może być przygotowanie ulotki, która jest jednocześnie kuponem promocyjnym na wybrane artykuły (ubrania, kosmetyki, deser, itp). Taki zabieg sprawia zarówno, że klient jest zdecydowanie bardziej taką ulotką zainteresowany, jak też dokładnie pokazuje, jak skuteczna była nasza akcja promocyjna – ilość klientów, którzy skorzystali z promocji. Innym sposobem na zbadanie skuteczności kampanii może być podanie na ulotce unikalnego telefonu czy adresu mailowego. Osoby, które skorzystają z tych danych, będą wyznacznikiem tej skuteczności.

Zobacz też:
Jak stworzyć interesującą prezentację?
Marketingowe błędy małych firm.

Napisano w marketing, reklama Tagi: , ,