Komunikacja marki – o czym warto wiedzieć?

Spójna komunikacja markiKomunikacja marki to, najprościej rzecz ujmując, wszystko to, co marka „mówi” o sobie oraz to, w jaki sposób „mówi”. Poprzez komunikowanie marki budujemy jej wizerunek.

Jak to zrobić dobrze?

Przede wszystkim… potrzebna jest marka! I, wbrew pozorom, nie jest to tak oczywiste, jak by się wydawało 😉 Na markę składa się nazwa i identyfikacja wizualna (w tym logo), ale również jej misja i wizja, główne cele, grupa docelowa, itp. Bez tych podstaw trudno mówić o komunikacji – nie ma po prostu czego komunikować.

Kiedy mamy już podstawy możemy przystąpić do tworzenia kluczowych założeń i strategii komunikacyjnej. Wiedząc, jakie mamy cele, określamy, jak chcemy, aby marka była postrzegana – czy ma być poważna, czy raczej wesoła, czy ekskluzywna czy codzienna, czy kojarzyć się ma z rzetelnością czy dobrą zabawą, czy ma mieć walor edukacyjny, czy może filantropijny? Odpowiadając sobie na tego typu pytania tworzymy konkretną tożsamość naszej marki.

Co dalej? Określamy jej główne elementy (filary marki), które staną się podstawą komunikacji. Co jest najważniejszego w naszej marce? Jakie są najistotniejsze wartości, z którymi się identyfikuje, co unikalnego znajduje się w ofercie? Aby sobie ułatwić można zastosować elementy analizy SWOT (mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia). Nasza sugestia: im mniej takich elementów tym lepiej! Dzięki temu łatwiej będzie o stworzenie klarownego przekazu! W zależności od tego, jak duża jest firma, jak wiele produktów czy usług kryje się pod daną marką, z jakimi odbiorcami chce się komunikować, itp. proponujemy stosowanie od jednego do trzech filarów.

Kolejnym krokiem jest zaplanowanie sposobów komunikacji – jakich użyjemy narzędzi, jak i kiedy będziemy z nich korzystać. Możliwości są tu przeróżne (to już tematy na kolejne artykuły!), ale najważniejsze to SPÓJNOŚĆ PRZEKAZU – wizualna, merytoryczna i kontekstowa. Sprzedawcy w sklepie sportowym czy instruktorzy w klubie fitness będą obsługiwali klientów raczej w strojach sportowych niż w eleganckich garniturach. Z kolei pracownicy banku wybiorą raczej stonowany garnitur niż kolorowe koszule w kwiaty i krótkie spodenki. Jeżeli marka ma się kojarzyć z radością, słońcem i dobrą zabawą, właśnie w takim kontekście powinniśmy ją prezentować – uwzględnić to przy projektowaniu materiałów i gadżetów reklamowych, położyć nacisk na promocję w okresie letnim, pojawiać się na imprezach plenerowych, sponsorować tego typu imprezy, itp.

Niezwykle istotna jest również rzetelna, zgodna z prawdą i pozytywna informacja. Niedopuszczalne jest kłamstwo oraz komunikowanie poprzez krytykę konkurencji, rynku, klientów, itp. Skupiamy się na pozytywach!

Warto również zwrócić uwagę na to, że marka to nie tylko to co mówimy, ale też, a może nawet przede wszystkim to, co robimy! A więc za deklaracją o wrażliwości na krzywdę dzieci, dobrze aby poszły konkretne działania, np. aktywne wspieranie wybranej fundacji czy domu dziecka. Jeśli obiecujemy wysoką jakość obsługi klienta, taką właśnie musimy klientom zapewnić – zarówno w biurze sprzedaży, jak też w obsłudze posprzedażowej i reklamacyjnej!

Napisano w marketing, public relations Tagi: , , ,