Idealny klient – jak go pozyskać i zatrzymać?

idealny klientKim jest idealny klient? Czy dla każdej branży da się go określić? Jak takiego klienta znaleźć, pozyskać i sprawić, by związał się z nami na dłużej, a także chętnie polecał nas innym?

Idealny klient – kto to taki?

Idealny klient to taki, który znajduje się niedaleko, ma pieniądze i potrzebuje (lub może potrzebować) Twoich produktów lub usług. Do tego oczywiście dobrze by miło się z nim współpracowało, by był konkretny, szanował Twoją pracę, polecał Cię innym idealnym klientom i oczywiście regulował należności w terminie. To cechy są niezmienne, niezależnie od branży i wielkości firmy. Możesz oczywiście doprecyzowywać Twojego idealnego klienta – dodawać pożądane cechy charakteru, płeć, wiek, zainteresowania, itp. (zobacz: Grupa docelowa – co to takiego?) – to jednak będzie już bardziej służyło samej formie Twojego przekazu, o czym napiszę w jednym z kolejnych artykułów.

Dlaczego idealny klient powinien mieć pieniądze, to chyba oczywiste. Dlaczego jednak ma być niedaleko? Przecież – może sobie pomyślisz – współcześnie nie jest już problemem przemieszczanie się między miastami, czy nawet państwami, a także zdalne realizowanie zleceń. Zgadza się, od czasu do czasu można tak zrobić, ale zastanów się, ile czasu tracisz na takie podróżowanie – także jeszcze na etapie ofertowania, gdy nie masz pewności, czy dostaniesz kontrakt. Współpracować zdalnie również można, ale czy myśląc o długofalowej współpracy nie lepiej byłoby od czasu do czasu spotkać się z klientem bezpośrednio?

Jak pozyskać idealnego klienta?

Bądź z informacją o swojej ofercie tam, gdzie jest Twój idealny klient. Ma być blisko Ciebie więc jeśli masz biuro przy ulicy, którą codziennie przechodzą tysiące osób, dobrze je oznacz i zachęć klientów, aby weszli do środka.
Jeśli działasz lokalnie, pokaż się w lokalnych mediach. Koszty takiej reklamy są zazwyczaj stosunkowo niewielkie, a efekty – bardzo dobre. Pamiętaj tylko, by wcześniej sprawdzić, które media są w danym mieście czy regionie najpopularniejsze i właśnie te wybrać do swojej promocji.

Warto też postawić na współpracę partnerską. Zastanów się, jakie firmy w Twojej okolicy sięgają po tę samą grupę klientów, co Ty (ale nie są dla Ciebie konkurencją!) i zaproponuj im współpracę. Możecie przekazywać swoim klientom ulotki partnerskich firm, wysyłać do swojej bazy klientów (ale uwaga, tylko do tych, którzy wyrazili na to zgodę!) mailingi reklamujące parterów, stworzyć wspólną ofertę. Opcji jest wiele – wszystko zależy od grupy docelowej, branży i oczywiście od Waszej kreatywności!

Pamiętaj także o mediach społecznościowych, a przynajmniej o Facebooku. Poza standardowym prowadzeniem fanpage’a warto wykorzystać także jego możliwości reklamowe. Portal umożliwia dokładne targetowanie (określanie cech odbiorców) reklam – na pewno więc znajdziesz tam też swoich potencjalnych klientów.

I na koniec absolutna podstawa – Twoja strona www! To na nią, w zdecydowanej większości, trafią Twoi potencjalni klienci i od niej będzie zależało, co zrobią dalej – skontaktują się z Tobą, czy szybko z niej wyjdą i zaczną szukać rozwiązania swojego problemu gdzie indziej.

Co robić by idealny klient został z Tobą na dłużej?

Przede wszystkim okazuj mu zainteresowanie. Wielu przedsiębiorców w pogoni za nowymi zleceniami zaniedbuje dotychczasowych klientów. Do duży błąd! To właśnie obecni klienci mogą się okazać znaczącym źródłem Twoich dochodów. Jeśli są zadowoleni z Twojej oferty i jakości obsługi nie będą mieli powodu, by szukać gdzie indziej. Co więcej, nawet jeśli sami w danej chwili nie będą potrzebować Twoich produktów czy usług, mogą polecić je znajomym.

Jak okazać to zainteresowanie? Przypomnij się od czasu do czasu (byle nie za często!) ze swoją ofertą. Zadbaj o specjalne warunki dla stałych klientów. Jeśli dysponujesz danymi o dacie urodzenia klienta – złóż mu życzenia, wyślij drobny upominek. Podziękuj za polecenie – drobnym upominkiem lub kuponem rabatowym na jego kolejne zamówienie. I pamiętaj, niezależnie od wszystkiego stale dbaj o jakość swoich usług!

Zobacz też:
Obsługa klienta – niedoceniany element firmowego marketingu
Niezadowoleni klienci – jak sobie z nimi radzić?

Napisano w marketing, obsługa klienta, public relations Tagi: , ,