Tradycyjnie, panna młoda zakłada w dniu ślubu białą suknię. Kolorem żałoby w większości krajów jest czerń. Korporacyjny garnitur jest najczęściej granatowy, a wśród dziewczynek w wieku przedszkolnym króluje „księżniczkowy róż”. Mimo że nie zawsze zwracamy na to uwagę, zapytani wiemy zazwyczaj, co dany kolor symbolizuje i co przekazuje. Warto wziąć to pod uwagę projektowaniu firmowego logo.
Po pierwsze, emocje
Weź pod uwagę to, jakie emocje ma przekazywać Twoje logo i z czym ma się kojarzyć. Przykładowo, czerwień jest bardzo mocnym kolorem, obok którego trudno przejść obojętnie. Bardzo rzuca się w oczy, może być prowokacyjna, czasem nieco agresywna, zmysłowy… Wszystko w zależności od tego, z czym zostanie połączona (dodatkowy kolor, treść, symbol). Jedno jest pewne, czerwony kolor logo nie do wszystkiego pasuje!
Po drugie, skojarzenia kolorystyczne
Zwróć uwagę na to, z jakimi kolorami kojarzona jest Twoja branża. Instytucje finansowe to często różne odcienie niebieskiego i granatu, zieleń to zdrowa żywność, odnawialne źródła energii i ogólnie rozumiana ekologia, różowy – kosmetyki i zabawki (tu głównie dziewczęce). Czasem warto trzymać się schematów, ale bywa też, że odejście od nich może być strzałem w „10”. Przykładem może tu być bank Millenium, który chyba jako pierwszy przełamał bankowe granaty i zielenie i zaskoczył wszystkich soczystą magentą (taki różowy :-))
Po trzecie, cechy marki
Zastanów się, jakie cechy ma Twoja marka. Dobrze, by kolor logo je oddawał! Jeśli np. produkujesz dziecięce zabawki, pokaż, że Twoja marka wesoła, sympatyczna, lubi i rozumie dzieci – możesz użyć w logo wszystkich kolorów tęczy. Jeśli zaś oferujesz elegancką biżuterię, postaw raczej na subtelny jednokolorowy przekaz, kojarzący się z klasyczną elegancją, np. czerń, złoto, srebro.
Po czwarte, kolory konkurencji
Sprawdź, jakimi kolorami posługuje się Twoja konkurencja i… odróżnij się! Jak Coca-Cola i Pepsi! 🙂 Zadbaj o to, by Twoje logo miało inny kolor, a jeśli to niemożliwe, przynajmniej inny odcień niż loga Twojej bezpośredniej konkurencji. Nie chcesz chyba by Twoja firma została pomylona z jakąś inną?
Po piąte, szczypta psychologii
Warto wiedzieć, że badania psychologów wskazują na to, że odbiorcy za zdecydowanie bardziej wiarygodne uznają treści napisane na czerwono lub granatowo niż np. na żółto, zielono czy jasno niebiesko.
Powodzenia!
Opracowanie na podstawie artykułu Kary Alaimo, opublikowanego w PR Daily.