Brief – utrapienie klientów…
Po co to wszystko wypełniać, przecież mogę Pani / Panu przez telefon w skrócie powiedzieć co i jak? Co za różnica, do kogo kierujemy naszą ofertę – chcemy po prostu projekt reklamy… To przecież Wy jesteście specjalistami, po co mamy odpowiadać na te wszystkie pytania? Brzmi znajomo? Na pewno! A brief marketingowy to dopiero początek wspólnej, niekiedy dość wyboistej, drogi klienta i „tych od marketingu (reklamy, PR)”. Co zrobić, aby było łatwiej?
Zacznijmy od podstaw – wszyscy! 🙂 Każdy jest specjalistą we własnej dziedzinie, więc aby współpraca była owocna, zanim do niej przystąpimy, warto zadbać o odpowiednie przedstawienie specyfiki swojej pracy. Klient, zgłaszając się do agencji reklamowej, wie, że potrzebuje projektu ulotki, folderu, plakatu, itp. Niekoniecznie musi zdawać sobie sprawę z tego, że aby dobrze przygotować taki projekt, grafik potrzebuje wielu więcej informacji niż tylko oczekiwany format i kolorystyka. I tu do gry wchodzi brief. Wbrew pozorom to bardzo użyteczne narzędzie dla obu stron – agencja otrzymuje dane niezbędne, do wykonania swojej pracy, a klient, na podstawie kilku (czasem kilkunastu) konkretnych pytań, może raz jeszcze dokładnie przemyśleć i uporządkować swoje oczekiwania i wymagania co do zlecenia.
Nie ma na to jednej, uniwersalnej recepty na to, jak powinien wyglądać właściwy brief marketingowy (reklamowy, PR). Niemniej, absolutny must have to:
- Informacja o firmie oraz jej produktach i / lub usługach, które mają być przedmiotem kampanii marketingowej / PR
- Informacja o bezpośredniej konkurencji dla Twoich produktów i usług.
- Twoje oczekiwania wobec agencji reklamowej czy firmy marketingowej / PR, do której składasz brief. Czy przedmiotem Twojego zapytania jest stworzenie nowej strony www, outdoorowa kampania reklamowa czy też może opracowanie strategii PR?
- Jakie efekty chcesz osiągnąć (np. zwiększenie sprzedaży konkretnej usługi, promocja nowego produktu, wprowadzanego na rynek, zwiększenie rozpoznawalności marki, zmiana wizerunku, itp.)?
- Informacja o tym, kto jest Twoją grupą docelową, do kogo kierujesz swoją ofertę.
- Ramy czasowe planowanych działań wraz z zaznaczeniem ewentualnych terminów / dat, które są z różnych przyczyn kluczowe dla przedmiotowego projektu czy działalności Twojej firmy, np. jubileusz firmy, targi branżowe, itp.
- Określenie sposobu mierzenia efektów planowanych działań – kiedy uznasz, że projekt zakończył się sukcesem bądź przynosi zadowalające efekty.
- Określenie różnych form promocji i reklamy (najlepiej na konkretnych przykładach), które są przez Ciebie pożądane i akceptowane, jak też tych, które absolutnie Ci się nie podobają i nie chcesz ich wśród swoich projektów i działań.
- Wymienienie najważniejszych cech wraz z podkreśleniem mocnych i słabych stron produktu lub usługi oraz elementów, które obowiązkowo muszą się znaleźć w planowanej komunikacji (przekazach, projektach, itp.
- Budżet – określenie przynajmniej orientacyjnego budżetu, jaki został przeznaczony na planowane działania.