Na co komu dziś… brief marketingowy, reklamowy, PR?

brief marketingowyBrief – utrapienie klientów…

Po co to wszystko wypełniać, przecież mogę Pani / Panu przez telefon w skrócie powiedzieć co i jak? Co za różnica, do kogo kierujemy naszą ofertę – chcemy po prostu projekt reklamy… To przecież Wy jesteście specjalistami, po co mamy odpowiadać na te wszystkie pytania? Brzmi znajomo? Na pewno! A brief marketingowy to dopiero początek wspólnej, niekiedy dość wyboistej, drogi klienta i „tych od marketingu (reklamy, PR)”. Co zrobić, aby było łatwiej?

Zacznijmy od podstaw – wszyscy! 🙂 Każdy jest specjalistą we własnej dziedzinie, więc aby współpraca była owocna, zanim do niej przystąpimy, warto zadbać o odpowiednie przedstawienie specyfiki swojej pracy. Klient, zgłaszając się do agencji reklamowej, wie, że potrzebuje projektu ulotki, folderu, plakatu, itp. Niekoniecznie musi zdawać sobie sprawę z tego, że aby dobrze przygotować taki projekt, grafik potrzebuje wielu więcej informacji niż tylko oczekiwany format i kolorystyka. I tu do gry wchodzi brief. Wbrew pozorom to bardzo użyteczne narzędzie dla obu stron – agencja otrzymuje dane niezbędne, do wykonania swojej pracy, a klient, na podstawie kilku (czasem kilkunastu) konkretnych pytań, może raz jeszcze dokładnie przemyśleć i uporządkować swoje oczekiwania i wymagania co do zlecenia.

Nie ma na to jednej, uniwersalnej recepty na to, jak powinien wyglądać właściwy brief marketingowy (reklamowy, PR). Niemniej, absolutny must have to:

  1. Informacja o firmie oraz jej produktach i / lub usługach, które mają być przedmiotem kampanii marketingowej / PR
  2. Informacja o bezpośredniej konkurencji dla Twoich produktów i usług.
  3. Twoje oczekiwania wobec agencji reklamowej czy firmy marketingowej / PR, do której składasz brief. Czy przedmiotem Twojego zapytania jest stworzenie nowej strony www, outdoorowa kampania reklamowa czy też może opracowanie strategii PR?
  4. Jakie efekty chcesz osiągnąć (np. zwiększenie sprzedaży konkretnej usługi, promocja nowego produktu, wprowadzanego na rynek, zwiększenie rozpoznawalności marki, zmiana wizerunku, itp.)?
  5. Informacja o tym, kto jest Twoją grupą docelową, do kogo kierujesz swoją ofertę.
  6. Ramy czasowe planowanych działań wraz z zaznaczeniem ewentualnych terminów / dat, które są z różnych przyczyn kluczowe dla przedmiotowego projektu czy działalności Twojej firmy, np. jubileusz firmy, targi branżowe, itp.
  7. Określenie sposobu mierzenia efektów planowanych działań – kiedy uznasz, że projekt zakończył się sukcesem bądź przynosi zadowalające efekty.
  8. Określenie różnych form promocji i reklamy (najlepiej na konkretnych przykładach), które są przez Ciebie pożądane i akceptowane, jak też tych, które absolutnie Ci się nie podobają i nie chcesz ich wśród swoich projektów i działań.
  9. Wymienienie najważniejszych cech wraz z podkreśleniem mocnych i słabych stron produktu lub usługi oraz elementów, które obowiązkowo muszą się znaleźć w planowanej komunikacji (przekazach, projektach, itp.
  10. Budżet – określenie przynajmniej orientacyjnego budżetu, jaki został przeznaczony na planowane działania.
Napisano w marketing, marketing dla firm, public relations, reklama Tagi: ,